Smarta spartips

Att minska på sina utgifter är bra för alla, men speciellt om du får en förändrad livssituation som att du blir arbetslös. Då är det också bra att ha byggt upp en buffert (genom sina minskade utgifter), så att man kan hantera oväntade kostnader som att bilen går sönder.

Det finns många smarta spartips på nätet, och jag har här valt ut några som jag tycker är bra:

Matlåda

En lunch ute kostar oftast minst 70kr (i storstan tom upp mot 100kr), medan en matlåda brukar kosta ca 20kr. Det kan bli en sparad tusenlapp per månad. Är ni flera som äter matlåda på kontoret så blir det även en trevlig social fördel också.

Åk kommunalt

Om du inte måste åka bil till jobbet, så åk kommunalt istället. Här finns mycket pengar att spara, både i form av bensinpengar och slitage på bilen. Du kanske inte ens behöver ha bil, utan kan använda en bilpool när du har behov. Bor du nära ditt jobb, så är ett ännu bättre förslag att cyckla/gå till jobbet, så kan du klara dig med reskassa istället för ett månadskort. Då får du även bra motion också.

Sluta röka och dricka alkohol

Om du röker 1 paket om dagen så sparar du 1700kr på att slut. Beroende på alkoholvana så finns det mycket pengar att spara även här. Ta en läsk istället för drink när du är ute. Det går att att ha lika kul ändå. Samt köp inte hem från systemet.

Lyxkaffe

Istället för att köpa en lyxig kaffe på väg till jobbet, så går det lika bra att dricka kaffet på kontoret. Gillar du inte det, så ta initiativ att byta ut er kaffeleverantör, eller köpa in en riktigt bra kaffekokare och bra kaffe som komplement. 2st lyxkaffe per dag kostar minst 50kr, vilket också blir en tusenlapp per månad (eller 500 om du bara köper morgonkaffe).

Utnyttja rabatter

Handla kläder när det är rea och utnyttja matvarubutikernas extrapriser. När du handlar på nätet finns det ofta en rabattkod som kan göra hela köpet (eller iaf frakten) billigare, så sök alltid efter rabattkoder om det finns ett sådant fält i kassan på e-butiken.

Se över boende kostnader

Behöver du ha både fast telefoni och mobil? Kan du sänka priset på bredbandet? Behöver du alla kanaler i tv-abonnemanget? Jämför hemförsäkring och andra försäkringar och sänk kostnaderna för dessa.

Sälj saker

Rensa i garderob och förråd. Vad du inte längre använder kan någon annan vara villig att betala en slant för. Gamla IKEA-möbler kan man t.ex. gratis lägga ut på Blocket via IKEAs hemsida.

Spara på elen

Koka vatten med vattenkokare, duscha snabbare och istället för bad, stäng av ordentligt (istället för standbyläge) samt byt till lågenergilampor. Många bäckar små bidrar till lägre elräkning.
Vad är dina bästa spartips? 

Källa: DN och GP

 

 

Ökad trygghet med inkomstförsäkring privat

Att bli arbetslös och behöva söka ett nytt jobb är något som är stressande för alla, oavsett hur duktig och kompetent du är. Men det är inte bara själva jobbsökandet som är stressande, du har även den ekonomiska pressen på dig av att missta din månadslön. Lyckligtvis har vi en arbetslöshetsförsäkring i Sverige (om du jobbat minst 6 mån), som gör att du kan få 80% av din månadslön. Dock är den begränsad till en månadslösn på 18700kr / mån, så tjänar du mer än det så blir intäktsbortfallet väldigt stort.

För de som tjänar mer än maxtaket, kan du välja att teckna inkomstförsäkring privat eller via ett ett fackförbund Unionen inkomstförsäkring eller via Vision inkomstförsäkring. De flesta fackförbund brukar komplettera sin a-kassa med en inkomstförsäkring, men det är upp till förbundet om de vill erbjuda det, så det är alltid bra att kolla vad som gäller.

Den stora skillnaden mellan att välja en privat inkomstförsäkring och via facket är om du bara vill betala för att försäkra din lön, eller om du även är intresserad av de andra trygghetstjänster som ett fackförbund kan erbjuda, som t.ex. hjälp med att förhandla din lön eller om du blir uppsagd på felaktiga grunder. Facket idag har också mer fokus på karriär och vidareutbildning och inte bara som tidigare där fokus främst låg på att motverka dåliga arbetsvillkor.

Sedan är naturligtvis månadskostnaden en skillnad, då den privata inkomstförsäkringen (precis som alla andra försäkringar) sätts individuellt efter ditt jobb/din arbetslivserfarenhet, medan facket har en modell som är baserad på din månadsinkomst. Då betalar du även för de övriga tjänster som facket erbjuder i sitt medlemskap, vilket gör att en privat inkomstförsäkring ofta blir billigare. Den kan också ha ett högre maxtak för försäkringen, så det är alltid bra att jämföra privata med fackliga alternativ.

Tänk också på att inte vänta för länge med att teckna din inkomstförsäkring, då kvalificeringstiden (den tid som försäkringen måste varit aktiv innan arbetslöshet för att gälla) brukar vara 1 år och vissa fackförbund har tom 1 1/2 år som kvalificeringstid.

Nu hoppas jag att du inte blir arbetslös och behöver utnyttja en inkomstförsäkring, men det ger som sagt en ökat trygghet och du kan då fokusera på att söka ett nytt jobb, istället för att behöva oroa dig för om pengarna ska räcka till eller inte.

Så får du vilket jobb du vill

Erik Fors-Andrée skriver på sin VD-blogg att han knappt längre läser CVn och att det är två punkter som avgör om du får komma på en jobbintervju eller inte.

Tips 1: Visa att du valt oss av en anledning

De flesta skickar bara samma brev till alla företag. Då känner man sig direkt inte utvald som företag. Förklara varför du vill jobba på just det företaget och vad du tycker gör dem bättre än deras konkurrenter. Många brukar ge rådet att läsa på om företaget på deras hemsida innan en intervju. Mitt tips är att göra det innan du skriver brevet till dem. Då kan du också ge exempel på vad de gjort och vilka kunder de jobbar med. Helt enkelt visa att du är påläst på dem och inte bara på en massa akademiska ämnen.

Tips 2: Visa att du har passion och drivkraft

Visa att du verkligen vill ha jobbet och var ärlig. Förklara även gärna vart du är på väg och hur du ser dig utvecklas och få mig att tro på det.

Erik skriver många fler bra tips som du kan läsa i hans post ”Så får du jobb var du vill (utan kontakter)”.

Lansering av ny design och funktionalitet

Jobblediga.se, en sajt för jobbsökande som listar lediga jobb, gör nu en gör nu en nylansering med ny design och ny funktionalitet.

Jobblediga.se, en sajt för jobbsökande som listar lediga jobb, gör nu en gör nu en nylansering med ny design och ny funktionalitet.

När jobblediga.se startades var grundtanken att skapa en lättanvänd och lättillgänglig hemsida för att hitta lediga jobb.
Redan från start var jobblediga.se anpassade för att användas på mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor, där man även använder samma adress jobblediga.se. Detta för att man ska kunna söka jobb var du än befinner dig.

Själva grundtjänsten där man söker efter lediga jobb har sedan kompletterats med en jobb coach blogg där man kan få hjälp hur man ska skriva CV och personlig brev. I bloggen tas även upp andra tips för jobbsökande som hur du ska klara din första intervju och löneförhandla.

Förutom den nya designen så kan man nu även få beskrivningar av vad ett yrke innebär i samband med relevanta jobbannonser som tex:Ingenjör jobb, Projektledare jobb, Personlig assistent jobb, Fotograf jobb, Revisor jobb, Fastighetsmäklare jobb och Sjuksköterska jobb

 

 

Bra arbetsmarknad för systemutvecklare

Nu är det bra tider för systemutvecklare. Jag läst nyss en artikel på IDG om att det blivit svårare under 2011 att rekrytera utvecklare, framförallt de som är mer erfarna. Fast även de som är nyexaminerade har lätt att få arbete och många företag anställer dem redan innan de gått klart sin utbildning.

Så för de som ska söka till universitet/högskola i höst kan man rekomendera att välja något inom utveckling/programmering.
Artikeln handlade även om vikten att hålla sig ajour med vad som händer inom tekniken inom sin bransch, tex läsa ledande bloggar om det senaste.  Något som alltid känns relevant.

Att sticka ut vid en ansökan

Ett problem som jag tror många ställs inför när man ska skicka sin ansökan är hur man kan sticka ut i mängden av alla ansökningar.

Ett problem som jag tror många ställs inför när man ska skicka sin ansökan är hur man kan sticka ut i mängden av alla ansökningar.

Jag läste nyligen ett intressant inlägg där det tipsades om att använda vanlig post för att skicka sin ansökan för att på så sätt sticka ut, kanske även kunna använda ett färgglatt kyvert. Jag tycker att det finns bra saker och mindre bra saker med att göra på det sättet.

Det som är bra är ju att det troligtvis kan ge en större uppmärksamhet, eftersom det flesta bara skickar ett mail, vilket när det är många sökande självklart är positivt.
Det som gör mig lite mer tveksam är att det måste passa tjänsten man söker. Jag tror inte att det är positivt att söka med vanlig post om man söker ett IT-relaterat arbete, då det kan kännas lite gammaldags. Ett annat problem är att många företag idag använder mailen för att organisera sina ansökningar, eller tom får in ansökningarna i sitt rekryteringssystem via mailen. I dessa fall känns det krångligt att få in en ansökan via vanlig post, vilket kanske resulterar i att den förkastas eller glöms bort.

Ett annat sätt att sticka ut är genom att göra ett annorlunda CV. Dock bör fundera på vad det är för sorts roll man söker, om det är passande att använda ett kreativt CV när du söker.
Något som generellt sett är ett bra sätt att sticka ut är att anpassa det personliga brevet och ansökningsmailet för just det företaget. Det kan handla om att ta upp sådant som gör detta företag speciellt, som hur de arbetat eller mål och värderingar. Tex ”Jag tycker att det är väldigt roligt att ni har ett starkt fokus på socialt engagemang då jag själv under lång tid stödjer hjälporganisationer samt hjälper till som frivillig …”. Det visar att du verkligen vill arbeta hos detta företag och att detta inte är en av dina ansökningar i mängden. På så sätt sticker du ut på ett bra sätt.

Jobb inom sök ett bra alternativ för de utan arbetslivserfarenhet

För de flesta jobb krävs att man har några års arbetslivserfarenhet innan man blir intressant nog att bli kallad till intervju. Det måste inte alltid vara relevant arbetslivserfarenhet, utan det viktiga är att man har haft ett jobb och kan ge arbetsreferenser (t.ex. en gammal chef).

Men det finns en bransch som växer mycket nu och där det inte alltid behövs att man har arbetslivserfarenhet och det är sökbranschen. Där är det viktigare att du är nyfiken och hungrig på att lära dig, än att du jobbat en massa tidigare. Sökbranschen kan man dela in i de som jobbar med sökmotoroptimering och de som jobbar med sökmarknadsföring (främst sponsrade länkar).

För sökmotoroptimeringen så finns det mycket material på nätet om du söker på SEO skolan eller om du går någon SEO kurs. För att bli bra på sponsrade länkar så rekommenderar jag att du skapar ett konto på Google AdWords med lite pengar och testar att skapa en liten kampanj för någon sida (typ 10kr/dag bara för att testa). En bra resurs för att lära sig mer om att annonsera med google är att gå till AdWords Certification Program Learning Center där man både kan lära sig om AdWords och bli certifierad (kostar 500kr per test, men kanske går att gå gratis om du är student och hittar någon kontakt på google att maila).

Jag rekommenderar också att du sätter dig in i Google Analytics, som du har användning för i alla roller inom sök. Det finns riktigt bra online kurser på Google Analytics IQ Lessons, så om du gör dem, så kan du certifiera dig för Google Analytics.

Nedan är t.ex. en annons från Outrider som jobbar med onlinemarknadsföring:


Vi söker en person som ska jobba som konsult inom sökmarknadsföring. Rollen innebär att ta fram sökstrategier för kunder, sätta upp kampanjer samt uppföljning av sponsrade länkar och övriga kanaler inom sökmedia. Kandidaten bör vara van vid att hålla presentationer och vara förtroendeingivande.

Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av sponsrade länkar, utan det viktiga är att du är nyfiken och lär dig snabbt. Att du är en vass Office-användare ser vi som en självklarhet och likaså att du har bra internetvana. Det är också viktigt att du har en hög servicekänsla och social kompetens. Akademisk utbildning eller motsvarande är en fördel.

Du får jobba i ett snabbväxande och framgångsrikt företag där vi också har kul på jobbet. Att vara öppen och föreslå nya idéer är viktigt inom vår organisation samt att vara en del av den fortsatta utvecklingen. Vi är idag ca 14 personer med jämn fördelning män/kvinnor. Du kommer även få insikter i andra medier och utnyttja synergierna dem emellan. Du får även jobba med stora varumärken.

Tillträde omgående. Skicka ansökan snarast till Jens Hård, VD, jens.hard@outrider.com
Läs mer på vår jobbsida.


Det bästa sättet är att gå t.ex. till denna listning av SEO företag och kontakta alla dem för att se vilka som söker folk.

Så lycka till med nya framtiden inom sök.

Personliga egenskaper allt viktigare idag inom IT

Bland företag har det nog alltid funnit ett stort fokus på att de personer som kommer in har rätt personliga egenskaper, förutom den tekniska kompetensen, men idag kan vi inom IT-branschen se ett ökat intresse för en ansökandes personliga egenskaper.

Artikeln Rätt person viktigare än rätt kunskaper på Computer Sweden tar upp detta nya fenomen. En anledning till att man börjar titta mer på de personliga egenskaperna är bland annat bristen på rätt kompetens, där företagen ser lösningen att själv vidareutbilda personer för att få rätt kompetens. Det som är viktigt då är att personen är social, passar in på företaget, men framförallt har lätt att lära sig nya tekniker och har ett enormt driv.

En intressant följd av detta är att man kanske på tekniska utbildningar på högskola och universitet även borde erbjuda kurser inom personlig utveckling så att studenterna står redo inför företagens krav.

En annan tanke är att man som anställd kanske även borde titta på kompetensutveckling inom personlig utveckling parallellt med kompetensutveckling inom nya tekniker.

När är det lämpligt att starta eget företag

När det är lämpligt att starta eget företag finns det nog mycket att diskutera kring, men ett ord som sammanfattar det mesta är ”Rätt timing”. Det handlar om att du befinner dig vid en tidpunkt i livet där du är redo och har möjlighet att satsa på ett eget företag.

När det är lämpligt att starta eget företag finns det nog mycket att diskutera kring, men ett ord som sammanfattar det mesta är ”Rätt timing”. Det handlar om att du befinner dig vid en tidpunkt i livet där du är redo och har möjlighet att satsa på ett eget företag.

Personligen tycker jag att det finns två tillfällen i livet när det är som mest lämpligt. Det ena är under studenttiden på högskolan då man har CSN som ger intäkter och man har längre tid på sig att förverkliga sin ide och börja tjäna pengar. Det andra är när barnen har flyttat hemifrån eller är på väg att göra det och inte har samma behov att träffa sina föräldrar, vid detta tillfälle har man förhoppningsvis en bättre ekonomi och kan klara sig på sparkapital samt att man kan ha ett större affärsnätverk. Sämst tillfälle att starta eget företag är när man har småbarn, eftersom eget företag ofta kräver att mycket arbete läggs ned i början och man får då lite tid över till familjen.

De tidpunkter som jag har nämnt nu gäller när man vill starta ett eget företag och driva det på heltid (eller nästan heltid under studier). Om man vill starta eget, men inte kan lägga så mycket tid, man kanske vill ha fast arbete för tryggheten, så kan man starta hobbyprojekt på sin fritid som kanske kan växa på sikt. Exempel på hobbyprojekt kan vara att skapa ett webbprojekt kring något man tycker är roligt, sälja produkter på nätet eller hitta en intressant produkt utomlands som man kan bli agent för och försöka sälja in till butiker i Sverige.

Rätt timing handlar också om det företag man har tänkt att skapa erbjuder något som marknaden vill ha vid denna tidpunkt. Det är svårare att lansera en tjänst eller produkt om det redan finns mycket konkurrenter samt det är svårt om marknaden inte ännu är redo för tjänsten/produkten.

Anställd eller egenföretagare

För många handlar det om att skapa sig en frihet att få arbeta med det man vill och få driva arbetet på sitt sätt utan att ha en chef över sig, för vissa handlar det om att förverkliga en ide, tjänst eller produkt som man gått och funderat på, vissa gör det för att tjäna mer pengar medan andra gör det för att de inte får ett vanligt jobb.

Jag har hittills i bloggen fokuserat på hur man söker och får ett nytt jobb. Då den här bloggen även handlar om karriär och personlig utveckling vill jag i några inlägg även blogga om entreprenörskap och att starta eget företag.

Jag tänkte börja med att ta upp varför folk startar eget, och här finns det nog fler alternativ än de jag tar upp.
För många handlar det om att skapa sig en frihet att få arbeta med det man vill och få driva arbetet på sitt sätt utan att ha en chef över sig, för vissa handlar det om att förverkliga en ide, tjänst eller produkt som man gått och funderat på, vissa gör det för att tjäna mer pengar medan andra gör det för att de inte får ett vanligt jobb.
Oavsett anledning så är det en stor utmaning att starta eget och inget man gör lättvindigt.

Läs gärna mina kommande inlägg om du funderar på att starta eget.

Jobbjägaren – TV-program om att söka jobb

Ett intressant TV-program som gick för ett tag sedan, men som är värt att uppmärksamma är Jobbjägaren på Kanal 5. I programmet fick en jobbcoach uppdraget att försöka få personer som varit arbetslösa länge att till slut få ett nytt jobb.

Ett intressant TV-program som gick för ett tag sedan, men som är värt att uppmärksamma är Jobbjägaren på Kanal 5. I programmet fick en jobbcoach uppdraget att försöka få personer som varit arbetslösa länge att till slut få ett nytt jobb. Vilket de även lyckades med i de flesta fallen (dock troligtvis en förutsättning för själva programideen).

Det som jag tyckte var intressant med programmet var att en central del handlade om att förändra personen, bygga upp självkänsla och självförtroende innan det var dags att lära dem hur man söker jobb. Detta stämmer överens med mina egna tankar om processen med att söka nytt jobb (se inlägg Självförtroende och inställning till jobbsökande).

Framförallt är detta viktigt för personer som varit arbetslösa länge och tappat tron på sig själva och sin förmåga att få jobb. Sådant kan lysa igenom och ge ett negativt intryck vid en ansökan.
I programmet var det ofta även problem i den personliga situationen som inte direkt hade med jobb att göra som påverkade. Ibland kändes det som att Jobbjägaren även fick ta på sig en terapeutisk roll.

Något som jag saknade i programmet var att ha något exempel med någon som hade en akademisk bakgrund och var arbetslös. I programmet var det enbart yrken som inte kräver någon erfarenhet eller utbildning. Det hade varit intressant att se hur Jobbjägaren hade hanterat en person som har tidigare jobbat inom ett visst yrke, men som varit arbetslös i några år och vill tillbaka till det yrket.

Slutligen vill jag nämna att man bör tänka på att Jobbjägaren är ett TV-program och därför kan vara vinklat. Fast det är ändå ett intressant program att titta på om man är arbetslös och ska söka jobb.

Ditt digitala fotavtryck i sociala medier

Något som kanske inte alla tänker på, men som du bör vara medveten om är vilken bild du ger omvärlden i sociala medier. Framförallt när du ska söka nytt jobb.

I det digitala samhälle vi lever i idag använder vi mer och mer sociala medier som tex bloggar, Facebook och Twitter. Något som kanske inte alla tänker på, men som du bör vara medveten om är vilken bild du ger omvärlden i sociala medier.

Självklart är det viktigt att kunna vara fri i ditt sätt att kommunicera och vara dig själv, men ifall du befinner dig i processen att söka nytt jobb bör du tänka på din bild i sociala medier.

Jag tror inte att det är så utbrett idag bland företag att kolla upp rekryteringskandidater, ifall de har en blogg, vad de skriver på Facebook, men tror att det är något vi kommer att se mer av i framtiden.

För att vara på den säkra sidan är det nog bra att ändå tänka på detta, framförallt för mer avancerade tjänster då rekryterarna är mer troliga att göra en större bakgrundskolla.

Om man redan är anställd bör man vara försiktig med vad man skriver om sin arbetsgivare eller de kunder man arbetar med då detta kan slå tillbaka mot en själv (eftersom detta ofta kommer fram).  Det finns exempel där personer har fått sluta sina uppdrag för att de kritiserat sin kund i sociala medier.

IDG publicerade nyligen en artikel kring ett närliggande område, nämligen att man inte ska kritisera sin chef på sociala medier. Se mer på Därför får du inte kritisera din arbetsgivare på sociala nätverk

Löneanspråk och löneförhandling

Första steget för löneanspråk är att kolla upp hur det ser ut i branschen, vad andra verkar tjäna samt vad ditt fackförbund har för rekommendationer.

Det är ofta svårt att veta vilken lön du kan begära och förväntas få. Första steget är att kolla upp hur det ser ut i branschen, vad andra verkar tjäna samt vad ditt fackförbund har för rekommendationer.

Sedan handlar det om i vilken situation du befinner dig i, hur gärna du vill ha detta arbete och ifall tjänsten kan vara ett bra val karriärmässigt även om det är en lägre lön, tex att du får lära dig något extra värdefullt eller får en värdefull erfarenhet.

Har du flera jobberbjudanden kan du försöka spela dem mot varandra och begära högre lön. Har du bara ett erbjudande bör du kanske vara mer flexibel.

Ifall företaget ger dig ett erbjudande som du tycker är alldeles för lågt, försök få dem att höja sitt bud. Detta är en förhandling och det handlar om vad ditt lägsta bud är och vad deras högsta bud är.

I slutändan får du väga för- och nackdelar mot varandra med jobbet och se ifall det känns tillräckligt bra.

Om du har gått in på en låg lönenivå kan det finnas möjlighet att förhandla upp efter ett tag om du har presterat väldigt bra.

Att göra en bra intervju – del 6 – Kompetenstest och arbetsprov

För många yrken finns det behov av att komplettera en intervju med ett kompetenstest eller ett arbetsprov. Detta är för att ytterligare säkerställa att den sökande har rätt kompetens.

För många yrken finns det behov av att komplettera en intervju med ett kompetenstest eller ett arbetsprov. Detta är för att ytterligare säkerställa att den sökande har rätt kompetens.

I vissa fall krävs att du gör en ny uppgift och i vissa fall fungerar det att du visar upp tidigare saker som du har gjort. I fallet med tidigare prestationer är det bra om du i förväg går igenom vad du har gjort för saker, försöker hitta de arbeten som du är mest stolt över och förpacka dessa på ett smidigt sätt ifall du ombeds skicka iväg det. Ta gärna en extra titt på det du har gjort för att se ifall du kan förbättra det på något sätt.

För det fall du ställs inför nya arbetsprov är det viktigt att du tänker på att göra ett ordentligt arbete, inget slarvjobb och helst ge det där lilla extra.

Inom vissa yrken är det vanligt att du ställs inför ett så kallat ”case” där du ska lösa ett problem som ofta är relaterat till det yrke du söker och företagets verksamhet. Inför sådana case bör du dels noggrant gå igenom företagets hemsida för att se ifall de beskriver en lösning på ett liknande problem, samt söka kring beskrivningar om case på nätet. Många management-konsultbolag har exempelcase på sina hemsidor som man kan kolla på för inspiration.

Om det ingår en presentation av case-lösningen är det viktigt att den går som ett rinnande vatten, att du övat ordentligt innan.

Att göra en bra intervju – del 5 – Personlighetstest och IQ-test

Som ett komplement till den vanliga intervjun använder sig vissa företag av personlighetstest och IQ-test.

Som ett komplement till den vanliga intervjun använder sig vissa företag av personlighetstest och IQ-test.

Ett personlighetstest består av ett antal frågor (det kan handla om 50-150 st) i stil med ”Hur skulle du göra i situationen …”, där det finns flervalsalternativ. Du bör tänka på att svara sanningsenligt, då de har flera frågor som kontrollerar samma egenskap. Efter testet får du även ibland uppskatta var på skalan du ligger för en viss egenskap. Det är inte så mycket förberedelse som krävs, men du kan testa på att göra personlighetstest på nätet för att känna på hur det känns.

Ett IQ-test är ett sätt att testa ditt logiska tänkande. De består generellt sett av 3 bilder i följd där din uppgift är att välja vilken den fjärde bilden i följden ska vara logiskt sett, där du har fem alternativ att välja mellan. Bilden kan vara en figur av något slag, siffor eller bokstäver. Det finns ett antal IQ-test på nätet man kan göra för att öva på sin förmåga, vilket rekommenderas, dock kostar de flesta lite pengar.

Att göra en bra intervju – del 4 – Vanliga frågor på intervjun

Här beskrivs frågor som ofta ställs på en intervju. För att du inte ska känna dig osäker och obekväm bör du ha funderat på ett svar i förväg.

Det finns vissa frågor som ofta ställs på en intervju. För att du inte ska känna dig osäker och obekväm bör du ha funderat på ett svar i förväg. När du får frågan är det dock bra att du låtsas fundera kring det en kort stund så att det inte känns som att du har förberett allt i förväg.

Fråga 1: Vad är dina styrkor?
Svar: Beskriv dina personliga styrkor och framhäv sådant som känns relevant för tjänsten.

Fråga 2: Vad är dina svagheter?
Svar: Detta är alltid en svår fråga, då man måste säga något (alla människor har svagheter) men det får inte vara en för allvarlig svaghet. Fundera över dina svagheter och försök hitta två eller tre som inte känns alltför allvarliga, men inte heller alltför meningslösa (dvs onödiga att ens ta upp).

Fråga 3: Hur skulle din pojkvän/flickvän/partner/vän/kollega (en av dessa) beskriva dig?
Svar: Vanligtvis ges beskrivning med tre ord. Fråga personen i fråga för att få ett bra svar (personen i fråga bör tänka på att säga positiva saker).

Fråga 4: Hur skulle en tidigare kollega beskriva dina mindre bra egenskaper på jobbet?
Svar: Se fråga 2, men med en arbetsrelaterad prägel.

Fråga 5: Har du varit med om någon motgång som du sedan vänt till något bra?
Svar: Här får du fundera på ifall du har något sådant exempel.

Fråga 6: Hur hanterar du stress?
Svar: Nästan alla påverkas negativt av stress, men på en intervju vill du försöka tona ned din stresskänslighet. Svar du kan använda för inspiration är: ”Jag försöker se till att prioritera och få undan det viktigaste först”, ”Stressiga situationer får mig att lägga ned lite extra tid och se till att arbetet blir gjort”

Fråga 7: Har du gjort något du är stolt över, någon särskild bedrift?
Svar: Här kan du tex nämna din eventuella universitetsexamen,  eller att du lyckats med något särskilt på ett tidigare arbete.

Fråga 8: Hur hanterar du konflikter?
Svar: Här kan du säga något liknande som: ”Jag försöker ta reda på vad som r den underliggande orsaken till konflikten och sedan tidigt prata med den person konflikten rör för att försöka reda ut den innan det blir en värre konflikt”.

Om du har exempel på andra frågor som brukar komma upp på en jobbintervju, skriv då gärna en kommentar på detta inlägg.

Att göra en bra intervju – del 3 – Att berätta om sig själv och fråga om företaget

Vi kommer att börja med att titta på att företaget presenterar sig själv. Det förarbete som krävs är att du noggrant gått igenom företagets alla sidor på deras hemsida så att du har en bra koll på vad de gör.

På en intervju är det vanligt att rekryteraren börjar med att berätta om företaget för att starta dialogen och mjukstarta lite (eftersom det kan vara nervöst för den som söker att börja själv). Dock ska du bara beredd på att rekryteraren kan börja med att be dig att berätta om dig själv.

Vi kommer att börja med att titta på att företaget presenterar sig själv. Det förarbete som krävs är att du noggrant gått igenom företagets alla sidor på deras hemsida så att du har en bra koll på vad de gör. Denna information används även för att komma på smarta frågor att ställa om företaget som visar att du är intresserad och insatt i vad de gör. Även om du har bra koll på vad företaget gör ska du alltid be dem att berätta om sig själva.

Den personliga presentationen när de ber dig att berätta lite om dig själv kommer att påminna mycket om det personliga brevet. Du berättar hur gammal du är och var du bor. Du nämner kort om vad du har gått för utbildning (gymnasium, högskola), varför du valde just denna utbildning och vad du har lärt dig.

Berätta sedan om dina arbetserfarenheter och vilken kunskap som du har fått från dessa som är relevant för detta jobb. Du kan sedan nämna dina övriga erfarenheter och eventuella fritidsintressen.

Under din presentation får du vara beredd på att rekryteraren avbryter dig för att ställa frågor, det är därför viktigt att kunna fortsätta sin berättelse efter ett avbrott.

Övning ger färdighet, för att förbereda dig inför den personliga presentationen bör du repetera den ett flertal gånger för någon annan tills du känner dig säker och det kommer naturligt. Det är viktigt att det inte känns inövat.

Att göra en bra intervju – del 2 – Klädsel och inställning

Du får bara en chans att göra ett första intryck. Se därför till att göra vad du kan med din yttre presentation. Första steget är att vara välvårdad.

Du får bara en chans att göra ett första intryck. Se därför till att göra vad du kan med din yttre presentation. Första steget är att vara välvårdad. Jag tror att oavsett vilket yrke du söker är det nog alltid uppskattat att du tar hand om ditt yttre.

Angående klädsel så beror det väldigt mycket på vilket yrke och tjänst som du har sökt, samt vad folk på företaget brukar använda. Generellt brukar man säga att man ska klä sig som den tjänst man söker, kanske strax över. Det är dock viktigt att du kan känna dig bekväm i de kläder du har. Känns det obekvämt, så försök att anpassa kläderna lite efter din egen stil, men försök samtidigt att behålla samma formella nivå som den tjänst du söker.

När du har rätt kläder är det viktigt att du har rätt inställning. Jag har tidigare pratat om hur viktigt det är med rätt inställning och självförtroende (se Självförtroende och inställning till jobbsökande), men tycker att det är värt att ta upp det igen.

Om du kan känna starkt att du är rätt person för tjänsten samt känna självförtroende för att du kommer lyckas bra ifall du får jobbet, så har du kommit ytterligare en bit närmare målet. Relaterat till detta är att du på själva intervjun bör tänka på att ibland få ögonkontakt med rekryteraren. Det är vanligt att blyga människor undviker ögonkontakt, men det är bra att få till då du får en närmare kontakt med rekryteraren om detta görs. Dock måste det ske naturligt, det är ju inte meningen att du ska stirra på rekryteraren.

Du bör också försöka att behålla lugnet, även om du känner dig väldigt nervös. Andas lugnt, prata långsamt och tydligt så märks det inte lika lätt hur nervös du egentligen är, istället för att du börjar svamla om saker som inte är relevant.

Om du får en fråga du känner dig osäker på, fundera gärna en stund innan du svarar.

Att göra en bra intervju – del 1

Till en aktuell tjänst kallar ett företag ca 3-10 personer till intervju lite beroende på vilken tjänst och hur stort företaget är. Eftersom det tar mycket tid för en intervju försöker rekryterarna att göra en ordentlig gallring bland ansökningarna och inte kalla in så många till intervju.

Du har lyckats med att skriva en bra ansökan och blir nu kallad till intervju till ett företag.

Du har nu kommit långt i rekryteringsprocessen, men har fortfarande en bit kvar.

Till en aktuell tjänst kallar ett företag ca 3-10 personer till intervju lite beroende på vilken tjänst och hur stort företaget är. Eftersom det tar mycket tid för en intervju försöker rekryterarna att göra en ordentlig gallring bland ansökningarna och inte kalla in så många till intervju.

Om du har kommit till intervjufasen betyder det generellt att rekryteraren tycker att du har rätt förutsättningar för tjänsten ”på pappret”. Det gäller nu att ta reda på om den sökande har rätt personliga egenskaper, se till att personkemin fungerar samt säkerställa att den sökande har rätt kunskap och kompetens. Jag kommer i kommande inlägg beskriva olika delar av intervjuprocessen.

Första kontakten med företaget och att skicka en ansökan

För att ytterligare särskilja sig från andra sökande är det bra att försöka få en första kontakt med den som kommer att läsa din ansökan.

För att ytterligare särskilja sig från andra sökande är det bra att försöka få en första kontakt med den som kommer att läsa din ansökan. För det mesta finns det kontaktpersoner angivna i jobbeskrivningarna som du kan ringa.

Det bästa du kan göra är att försöka fundera på bra frågor att ställa till företaget, innan du skickar din ansökan, för att ha en anledning att ringa. När du ringer är det viktigt att du presenterar dig ordentligt och hänvisar till den aktuella tjänsten som ligger ute. Detta så att de ska komma ihåg dig när du sedan skickar din ansökan.

Ifall du inte har några bra frågor, kan du ringa någon dag efter att du skickat din ansökan för att kolla att den har kommit fram och igen säga att du tycker att det verkar vara ett intressant jobb.

När du skickar din ansökan tycker jag att det är bra att klistra in hela det personliga brevet i mailet (om man ansöker via e-mail) samt bifogar CV:et och det personliga brevet som PDF:er (PDF-format är alltid att föredra framför Word-format). Anledningen till att skicka med det personliga brevet som bifogad fil, fast du redan har med texten i mailet är för att rekryterarna enkelt ska kunna spara din ansökan.

Att bara skriva ”Söker här har aktuell tjänst och bifogar personligt brev och CV” när du skickar din ansökan som e-mail känns massproducerat och tråkigt. Det är därför som jag tycker att det är bra att klistra in hela det personliga brevet i mailet.

Ifall du tidigare tog kontakt med företaget för att ställa frågor kan du hänvisa till att du gjort det i ditt personliga brev.